وبسایت CIO Dive فهرستی از مهارتهای مورد نیاز برای سال ۲۰۲۰ را ارائه کرده است که در اینجا به بخشهایی از آن اشاره میشود:
۱. درک هوش مصنوعی و تحلیل داده
اگر چه تا همین چندی پیش میبایست هوش مصنوعی را در فیلمهای علمی تخیلی دنبال کرد ولی اکنون این فناوری به زندگی روزمره انسانها وارد شده است.
تیمهای پشتیبانی فناوری اطلاعات با استفاده از هوش مصنوعی میتوانند تصمیمات بهتر و سنجیدهتری اتخاذ کنند زیرا این فناوری قادر است با تحلیل انبوه دادهها و ارائه گزارشهای هوشمند، بینشهای جدیدی که در میان دادهها پنهان بوده را کشف و عرضه کند.
۲. مدیریت دانش
در سالهای اخیر بسیاری از ایدهها و ابتکارات دنیای فناوری به علت نادیده گرفتن مدیریت دانش شکست خورده است و حال آن که این موضوع از اهمیت فراوانی برخوردار است.
کارشناسان معتقدند که هوش مصنوعی و مدیریت دانش دو روی یک سکه هستند: بدون مدیریت کارآمد دانش، افراد و سازمانها در استفاده از هوش مصنوعی و دیگر فناوریهای نوین با چالش روبرو خواهند بود.
۳. مدیریت خدمات فناوری اطلاعات
ITSM یا IT service management که به زبان ساده به مفهوم ارتقاء کیفیت کسب و کار با خدمات بهتر فناوری اطلاعات است، از جمله پیشنیازهای موفقیت در سالهای آینده به شمار میرود.
هدف نهایی ITSM بهبود عملکرد کسب و کار است و بنا بر نظر کارشناسان، ما تا سال ۲۰۲۰ به متخصصان ITSM نیاز خواهیم داشت یعنی افرادی که بتوانند در پیادهسازی و مدیریت سیستمهای مدیریت خدمات به شکل حرفهای عمل کنند و با استانداردهای بینالمللی در حوزه مدیریت فناوری اطلاعات به خوبی آشنا باشند.
۴. مهارتهای تجربه مشتری
امروزه تجربه مشتری به یکی از مهمترین دغدغههای انواع کسب و کارها تبدیل شده است. طبق یک اصل قدیمی، اگر مشتری تجربه خوبی از فروشگاه شما داشته باشد، نه تنها خودش دوباره دست به خرید میزند بلکه دوستان و اطرافیانش را نیز به خرید از شما تشویق میکند.
در سالهای آتی، سطح توقعات مشتریان و کارکنان هر دو با هم بالا خواهد رفت و افرادی که بتوانند پیچیدگیهای مربوط به فرایندها و تکنیکهای بهبود تجربه مشتری را درک کرده و مشتریان را بیش از پیش خوشحال و شگفتزده سازند، از اهمیت فوقالعادهای در سازمانها بهرهمند خواهند شد.
۵. مهارتهای حل مسئله
در حال حاضر شرکتها با انبوه چالشها و مسائل مختلف روبرو هستند و این بسیار ارزشمند است که فرد یا افرادی بتوانند با درک درست موضوعات، راه حلهای علمی، کارآمد و مبتنی بر فناوریهای نوین عرضه نماید.
۶.نوآوری
در دنیای پر شتاب امروز، ابتکار و نوآوری حرف اول را میزند. چه بسیار استارتآپهایی که با یک نوآوری، جهانی شدند و چه بسیار ایدههایی که چون چیز جدیدی برای عرضه نداشتند، در همان مراحل اولیه سقوط کردند و به طور کامل فراموش شدند. در سالهای آینده – و حتی همین الان – کارشناسانی که بتوانند با ارائه نوآوریهای ملموس و اجرایی، ارزشی برای مشتری خلق کنند از ارزش و اعتبار بالایی در شرکتهای متبوع خود برخوردار خواهند بود.