اخبار

فناوری اطلاعات، امروز مهمتر از دیروز

شنبه, 19 مهر,1399

فناوری اطلاعات، امروز مهمتر از دیروز

در دوران پاندمی کرونا خدمات فناوری اطلاعات به کمک ما آمد تا بتوانیم از محدودیت‌های ناشی از همه‌گیری گذر کنیم.
در ادامه برخی از این اقدامات را مرور می کنیم.
اوایل اسفند ماه 98 بود که برای اولین بار خبر شیوع بیماری کرونا به طور رسمی اعلام شد.در ابتدا تصور اینکه این ویروس تا این حد همه گیر شده و تا مدت طولانی مهمان ناخوانده کشور خواهد بود برای همگان کمی سخت بود. اما با توجه به موج های دوم و سوم از همه گیری ، این ویروس هم چنان یکه تازی می کند و بازگشت به فعالیت ها طبق روال سابق امکان پذیر نیست.
در زمان شیوع این ویروس با توجه به محدودیت هایی که اعمال شد ، اهمیت فناوری اطلاعات و ارتباطات بیش از پیش نمایان شد. چرا که در زمینه های آموزش، دورکاری، دسترسی به کالا و خدمات، سرگرمی و سایر امور بسیاری از مشکلات مردم را رفع کرد.
در ابتدای دوران قرنطینه بسیاری از مردم برای ماندن در منزل و گذران اوقات خود درخواست اینترنت رایگان داشتند و با همکاری مسئولان این خواسته برآورده شد اما با توجه به کمبود امکانات و زیرساخت های لازم کاربران از رضایت کافی برخوردار نبودند.
در این دوران با وجود اینکه برخی از شرکت های اینترنتی سعی داشتند که خدمات آنلاینی در اختیار کاربران خود قرار دهند آذری جهرمی اعلام کرد برای جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا تلویزیون های اینترنتی ارائه خدمات خود را تا پایان سال98 بصورت نیم بها ادامه میدهند.
در مدت زمانی که مراکز آموزشی و مدارس و دانشگاه ها تعطیل شده بودند استفاده از امکانات فضای مجازی از راه کارهای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سایر نهاهای مسئول برای ایجاد امکانات ویژه ای جهت آموزش مجازی و از راه دور بود. در ادامه لیستی از سایت های دانشگاهی مورد تایید وزارت علوم به اپراتورها اعلام شد تا ترافیک این سایت ها نیم بها محاسبه شود.برای معلمان نیز 20گیگابایت اینترنت رایگان درنظر گرفته شد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین در روزهای پایانی شهریور خبر از اعطای اینترنت رایگان به معلم‌ها داد و اظهار داشت: معلمان جدای از شبکه شاد برای آموزش مجازی و ساخت محتواهای آموزشی نیاز به بسته‌هایی داشتند، که مقرر شد بسته‌های سه ماهه رایگان برای ۷۰۰ هزار معلم و کادر آموزشی سراسر کشور که فروردین ماه در سامانه وزارت ارتباطات ثبت نام کرده بودند، فعال شود. تمدید این بسته‌های آموزشی معلمان منوط به ارزیابی شرایط پس از این سه ماه است و اگر آموزش مجازی ادامه داشته باشد برای آن هم برنامه‌ریزی می‌کنیم.
علاوه‌ بر این پس از تصمیم به برگزاری کلاس‌های دانشگاه‌ها به‌صورت مجازی، وزارت ارتباطات از دانشگاه‌ها خواست که آی‌پی‌های سامانه‌های آموزش مجازی خود را به وزارت ارتباطات اعلام کنند، تا مصرف اینترنت این سامانه‌ها رایگان شود. حسین فلاح جوشقانی، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز در هیمن راستا اعلام کرد: برای رایگان کردن اینترنت دانشگاهی، لیستی از دانشگاه‌های وزارت علوم، وزارت بهداشت و مراکز حوزوی گرفتیم که شامل آدرس سایت‌های آموزشی است که امکان آموزش آنلاین را داشته باشد. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز از ارائه ۱۲۰ گیگابایت به اساتید دانشگاه‌های کل کشور خبر داد.
امیر ناظمی، رئیس سازمان فناوری اطلاعات، نیز چندی پیش با تأکید بر نقش کلان‌داده‌ها در مدیریت هوشمند بیماری کرونا، در خصوص اهم اقدامات انجام‌شده در این زمینه گفت: تعیین نقشه شیوع بیماری، تعیین نقاط پرتردد، محاسبه نقاط با ریسک شیوع، محاسبه وضع اقتصادی مبتلایان، تحلیل ارتباط نزدیک مبتلایان و انبار داده ریسک مبتلایان از اصلی‌ترین نمونه‌های پیاده‌سازی مدیریت هوشمند به‌ منظور پیشگیری و مهار هر چه بیشتر بیماری کرونا در کشور است.
ناظمی همچنین به تازگی اعلام کرد با استفاده از ظرفیت‌های دولت الکترونیکی و با تطبیق کد ملی مسافران قطار، هواپیما و اتوبوس شهری با کد ملی بیماران مبتلا به کووید ۱۹، به‌زودی بیماران امکان خرید بلیت یا دریافت کارت پرواز یا سوار شدن را نخواهند داشت.
همچنین در حالی که دولت وعده وام یک میلیون تومانی به برخی سرپرست‌های خانوار داده بود، در حالی که این افراد می‌بایست جهت ثبت‌نام سیم‌کارتی به نام خود داشته باشند، تصاویری از صف‌های طولانی دریافت سیم‌کارت رایگان اپراتورها در فضاهای مجازی منتشر شد که واکنش وزیر جوان را به‌همراه داشت و آذری جهرمی خطاب به اپراتورها گفت: از مردم آنلاین ثبت‌نام کنید و با پست سیم‌کارت را به منازل آنها برسانید. خدمت‌رسانی به مردم باید با دستورالعمل‌های وزارت بهداشت باشد.
با ادامه‌دار شدن کرونا و رسیدن سال تحصیلی جدید، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد که کار اتصال پرسرعت و رایگان همه‌ی مدارس کشور به شبکه‌ی ملی اطلاعات به پایان رسیده و همچنین از رایگان شدن شبکه آموزشی «شاد» در همه اپراتورها به دستور رئیس‌جمهور خبر داد.

Print
برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید

انتخابگر پوسته

دی ان ان