اخبار

فروش تجهیزات تولید تراشه در ۲۰۲۰ در بالاترین حد در تاریخ

یکشنبه, 29 فروردین,1400

فروش تجهیزات تولید تراشه در ۲۰۲۰ در بالاترین حد در تاریخ

SEMI، سازمانی که نماینده‌ی تراشه‌سازان و تولیدکنندگان ابزارهای تولیدی قطعات نیمه هادی محسوب می‌شود،اعلام کرده است فروش تجهیزات تولید ویفر در سال ۲۰۲۰ به بیشترین حد در تاریخ رسیده و رکورد ۷۱٫۱۹ میلیارد دلار را ثبت کرده است.

آن‌طور که AnandTech گزارش می‌دهد، در ماه‌های منتهی به وضعیت فعلی بازار تراشه، فروش تجهیزات به کره‌ی جنوبی و چین افزایش درخورتوجهی تجربه کرد و آمار می‌گویند کارخانه‌های تراشه‌ساز فعال در کره ۶۱ درصد تجهیزات بیشتر درمقایسه‌با سال ۲۰۱۹ خریداری کرده‌اند. همچنین آمار نشان می‌دهد چین به دومین مشتری بزرگ تجهیزات تولید تراشه در تمام دنیا تبدیل شده و بیشتر از هر زمان دیگری در حال خرید تجهیزات است.

به‌طور کلی مطابق آنچه SEMI ادعا می‌کند فروش تجهیزات تولید تراشه با رشد ۱۹ درصدی مواجه شد تا از ۵۹٫۷۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ به ۷۱٫۱۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ برسد.

افزایش درخورتوجه فروش تجهیزات تراشه‌ساز نتیجه‌ی چند عامل است. اولین و مهم‌ترین عامل این است که امروزه جهان بیشتر از هر زمان دیگری تراشه مصرف می‌کند و نیاز به تراشه در گذر زمان بیشتر می‌شود. عامل دوم این است که رقابت بین TSMC و واحد تجاری تجهیزات نیمه هادی سامسونگ (که زیرشاخه‌های Foundry و Memory را دارد) شدیدتر شده است و هر دو شرکت بودجه‌ی بیشتری به تهیه‌ی تجهیزات تولید تراشه اختصاص می‌دهند.

عامل سوم این است که قیمت تجهیزات لیتوگرافی نسل بعد (شامل DUV و EUV) به تدریج بالا می‌رود و همین موضوع به بالا رفتن قیمت تجهیزاتی که در اتاق تمیز به کار برده می‌شوند منتهی می‌شود. در نهایت، چین در بحبوحه‌ی جنگ تجاری با ایالات متحده تلاش‌هایش برای تقویت شرکت‌های تراشه‌ساز خود را تشدید کرده است.

شرکت‌های چینی در سال ۲۰۲۰ نسبت‌به سال ۲۰۱۹، ۳۹ درصد بودجه‌ی بیشتر به تهیه‌ی تجهیزات تولید ویفر اختصاص دادند تا عدد نهایی به ۱۸٫۷۲ میلیارد دلار برسد. این نخستین بار در تاریخ چین است که شرکت‌های فعال در این کشور ۱۸٫۷۲ میلیارد دلار پول برای تهیه‌ی تجهیزات تولید ویفر خرج می‌کنند. شرکت‌های مختلف (چه بومی و چه خارجی) در حال افزایش تولید تراشه‌های منطقی و حافظه در چین هستند و پیش‌بینی افزایش فروش تجهیزات تولید تراشه در این کشور کار سختی نبود.

در سال گذشته‌ی میلادی تولیدکنندگان تایوانی ۱۷٫۱۵ میلیارد دلار صرف تهیه‌ی تجهیزات نیمه هادی کرده‌اند که تقریبا هم‌سطح با بودجه‌ی سال ۲۰۱۹ است. حال‌که UMC (سومین تراشه‌ساز قراردادی بزرگ دنیا) روی لیتوگرافی‌های مخصوص و بالغ کار می‌کند، نیازی به خریداری تجهیزات نسل جدید ندارد. از طرفی، خریدهایی که TSMC انجام داده باعث شده کاهش خرید UMC جبران شود؛ با همه‌ی این‌‌ها در سطح کشور تایوان، پولی که برای تهیه‌ی تجهیزات نیمه هادی خرج شده در سال ۲۰۲۰ تغییر چندانی نکرده است.

البته این شرایط در سال ۲۰۲۱ تغییر می‌کند، زیرا TSMC تصمیم دارد بودجه‌ی تولید کارخانه‌های جدید را به شکل درخورتوجهی افزایش دهد. TSMC در سال ۲۰۲۰ بالغ‌بر ۲۸ میلیارد دلار به این امر اختصاص داده بود، اما قصد دارد در سه سال آینده ۱۰۰ میلیارد دلار در احداث کارخانه‌های جدید و فرایند تحقیق و توسعه هزینه کند. 

شرکت‌های فعال در کره‌ی جنوبی در سال گذشته‌ی میلادی ۱۶٫۰۸ میلیارد دلار به تهیه‌ی تجهیزات نیمه هادی اختصاص دادند، یعنی ۶۱ درصد بیشتر از سال ۲۰۱۹. واحد نیمه هادی سامسونگ که تراشه‌ی منطقی، DRAM و حافظه‌ی فلش NAND می‌سازد در سال‌های اخیر با بودجه‌ی هزینه‌ی سرمایه‌ای خود چند بار رکوردشکنی کرده است. رقیب این شرکت یعنی SK Hynix نیز خرید تجهیزات تولید ویفر را افزایش داده است. به‌عنوان نتیجه‌ی این اتفاق، پول خرج‌شده توسط شرکت‌های کره‌ای برای تهیه‌ی تجهیزات نیمه هادی در سال گذشته‌ی میلادی برابربا مجموع هزینه‌ی ژاپن، آمریکای شمالی و اروپا بوده است.

ژاپن فاصله‌ی زیادی با روزهای درخشان در صنعت نیمه هادی دارد،‌ اما شرکت‌های ژاپنی در سال گذشته ۷٫۵۸ میلیارد دلار برای تهیه‌ی تجهیزات تولید تراشه خرج کرده‌اند که نشان از افزایش ۲۱ درصدی درمقایسه‌با سال ۲۰۱۹ دارد. ظاهرا سهم درخورتوجهی از این پول توسط کیوکسیا و وسترن دیجیتال خرج شده است.

جالب است که خرید تجهیزات نیمه هادی توسط شرکت‌های آمریکایی در سال ۲۰۲۰ با افت سالانه‌ی ۲۰ درصدی مواجه شده و به ۶٫۵۳ میلیارد دلار رسیده است. ایالات متحده همچنان رهبر طراحی تراشه محسوب می‌شود. کاهش هزینه‌ها باعث بزرگ‌تر شدن شکافی می‌شود که در بین تراشه‌های طراحی‌شده در آمریکا و تراشه‌های تولیدشده در این کشور وجود دارد. به‌طور کلی به‌نظر می‌رسد شرایط قرار است در سال‌های پیش رو تغییر کند زیرا اینتل، سامسونگ و TSMC قصد دارند کارخانه‌های جدیدشان را در ایالات متحده به تجهیزات پیشرفته‌تری مجهز کنند.

در نهایت شرکت‌های اروپایی در سال ۲۰۲۰ به‌میزان ۱۶ درصد تجهیزات بیشتر نسبت‌به سال ۲۰۱۹ خریداری کردند (۲٫۶۴ میلیارد دلار). اینتل در فصل‌های آینده تجهیزات لیتوگرافی هفت نانومتری را در ایرلند مستقر می‌کند و بودجه‌ای را که به تولید در اروپا اختصاص می‌دهد بالا می‌برد. به همین دلیل پیش‌بینی می‌کنیم فروش تجهیزات نیمه هادی در اروپا حداقل به‌صورت موقتی افزایش پیدا کند. البته به‌طور کلی پیش‌بینی می‌شود در سال جاری میلادی شاهد افزایش فروش تجهیزات نیمه هادی باشیم. 

 

منبع: www.zoomit.ir

Print
برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید

انتخابگر پوسته

دی ان ان