اخبار

دوشنبه, 03 دی,1397

روش اندازه‌گیری محبوبیت زبان‌های برنامه‌نویسی

روش‌های مختلفی برای اندازه‌گیری محبوبیت زبان‌های برنامه‌نویسی وجود دارند که هر یک از منظر متفاوتی به این اندازه‌گیری می‌پردازند، در ادامه برخی معیارهای محاسبه محبوبیت زبان‌های برنامه‌نویسی ارائه شده است:

  • شمارش تعداد دفعاتی که نام زبان برنامه‌نویسی در وب جستجو می‌شود، مثلاً از طریق خدمات ترند گوگل.
  • شمارش تعداد تبلیغات شغلی که در آن به نام یک زبان اشاره شده است.
  • تعداد کتاب‌هایی که برای آموزش یا توضیح یک زبان انتشار یافته است.
  • تخمین تعداد خطوط کد نوشته شده به یک زبان برنامه‌نویسی. البته در این روش ممکن است زبان‌هایی که معمولاً در جستجوهای عمومی یافت نمی‌شوند، مورد اجحاف قرار گیرند.
  • شمارش ارجاع‌ها به هر زبان برنامه‌نویسی (یعنی تعداد مواردی که نام یک زبان برنامه‌نویسی در موتورهای جستجو ایندکس شده است)
  • شمارش تعداد پروژه‌هایی که هر زبان برنامه‌نویسی در پلتفرم‌های SourceForge و گیت‌هاب دارد.
  • مقایسه تعداد کامیت ها یا خطوط تغییر یافته منبع برای پروژه‌های متن-باز بر روی Open Hub.

احتمالاً از دیدن این همه معیارهای مختلف در خصوص بررسی محبوبیت یک زبان برنامه‌نویسی دچار سردرگمی شده‌اید؛ اما جای نگرانی نیست، ما در این نوشته تلاش کرده‌ایم همه معیارهای فوق را به صورت 4 معیار مهم جمع‌بندی کنیم. به این ترتیب برای رتبه‌بندی برترین زبان‌های برنامه‌نویسی از چهار فاکتور زیر استفاده شده است:

  1. حقوق بالا
  2. محبوبیت، یعنی وجود فرصت‌ها و تنوع شغلی بالا
  3. میل به حفظ تقاضا در بلندمدت
  4. یادگیری آسان و سهولت کار

با در نظر گرفتن فاکتورهای فوق برای هر یک از زبان‌های برنامه‌نویسی که در این مطلب ارائه می‌شوند یک توضیح کوتاه در خصوص ویژگی‌های آن زبان، نوع شغل‌هایی که ممکن است به آن نیاز داشته باشند و موارد جالب هر کدام بررسی شده است. سپس نمودارهای محبوبیت هر زبان بر اساس وب‌سایت رتبه‌بندی TIOBE و GitHub Octoverse ارائه شده است. پس از آن میزان حقوق برنامه‌نویسان هر زبان بر اساس پیمایش پایان سال StackOverflow به عنوان بزرگ‌ترین پیمایش آماری از جامعه برنامه‌نویسان ارائه شده است. همچنین محبوبیت زبان برنامه نویسی و میزان درآمد در میان توسعه دهندگان ایرانی بر اساس پیمایش 1396 وب‌سایت جادی. نت بررسی شده است.

آخرین فاکتور ارائه شده در مورد هر زبان، میزان میل به تقاضای آن زبان برنامه‌نویسی در بلندمدت است که برای اندازه‌گیری این فاکتور از ابزار Google Trends استفاده شده است. همچنین در مورد هر زبان قطعه کد کوتاهی ارائه شده است تا افرادی که آشنایی کمتری با یک زبان دارند ایده‌ای از ساختار و دستور زبان هر کدام از آن‌ها داشته باشند.

 

 

Print
برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید

انتخابگر پوسته

دی ان ان